Home | Wat we bereiken
“Ik begreep er niks van.” Toen Monique de jaarrekening van haar energiebedrijf kreeg, ontdekte ze dat ze moest bijbetalen. Maar waarom werd haar niet duidelijk. “Ik heb ze wel twintig keer geprobeerd te bellen voor uitleg, maar ik kwam er niet doorheen.”
Gelukkig kon een energiecoach van het Bossche Bespaarteam Monique wel helpen. “Die heeft met mij de rekening doorgenomen en alles uitgelegd. Samen hebben we een overzicht gemaakt van mijn inkomsten en uitgaven, en gekeken hoe ik die eindafrekening kan betalen. Nu heb ik inzicht, dat is heel fijn. Het geeft me rust, ik weet weer waar ik aan toe ben.”
Angela is een alleenstaande mama met een dochtertje van één. Ze wordt behandeld voor trauma’s uit het verleden en kan daardoor nu niet werken. Toen ze een huisje kreeg aangeboden, had ze amper spullen om het in te richten. Angela had recht op noodhulp, en via de gemeente kwam ze bij de Vincentius Vereniging terecht. “De vrouw die me daar hielp, keek samen met mij wat ik nodig had en hoe we dat konden regelen. Ze was echt megalief en meegaand.”
Vincentius hielp haar met onder andere een kast, stofzuiger en fornuis. “Maar ook met een noodhulpdoos. Daar zat van alles in: handdoeken, servies, bestek, theedoeken. Superhandig en heel fijn.” Met de spullen, en ondersteuning door de Voedselbank, redt Angela het nu wel. “Ik moet nog steeds iedere euro omdraaien, maar ik kan mijn dochtertje geven wat ze nodig heeft. Vincentius heeft me heel erg goed geholpen. En met die mevrouw heb ik nog steeds contact. Echt een topvrouw!”
Nadat zijn vriendin aan een hersentumor was geopereerd, raakt Jan (53) in de problemen. Hun relatie ging wankelen en Jan viel terug in zijn ‘oude hobby’: geld verbrassen. “Op zulke momenten kan alles en iedereen me gestolen worden, dan vlucht ik in m’n bubbel.” Toen Jan vervolgens een conflict met zijn buren kreeg, besefte hij dat er iets moest veranderen. “Ik had nog nooit hulp gezocht, maar zei nu tegen mezelf: Jan, zo gaat het niet langer.”
Jan nam contact op met Koo wijkpleinen, die een afspraak voor hem regelden bij Eerste Hulp bij Geldzaken. “De drempel is veel minder hoog dan je denkt.” Eerste Hulp bij Geldzaken regelde schuldhulpverlening voor hem en beheert nu zijn budget. “Ik krijg weekgeld en er wordt gespaard voor mij, zodat ik wat achter de hand heb als het nodig is. Zoals laatst, toen mijn rijbewijs moest worden verlengd.” De hulp geeft Jan rust en maakt dat hij weer zin heeft in de toekomst. “Ze hebben me echt perfect geholpen, het is een hele opluchting dat ik straks niet meer in de schulden zit.”
“Dat er nog mensen zijn die aan me denken”, dacht Joshua toen hij een pakketje van het Armoedefonds in ontvangst nam. Joshua kwam in de problemen doordat hij te veel ontvangen huurtoeslag met terugwerkende kracht moest terugbetalen. Toen vervolgens zijn wasmachine kapot ging, had Joshua niet de reserves om een nieuwe te kopen – dat werd dus een wasmachine op afbetaling. En toen werd ook nog zijn hond ziek: 900 euro kosten voor de dierenarts.
Gelukkig zette Joshua zijn trots opzij en stapte hij op een dag binnen bij een Koo Wijkplein. Samen met een vrijwilliger is zijn administratie weer geordend en Joshua krijgt nu ondersteuning bij zijn financiën. Het extraatje van het Armoedefonds, een pakketje met onder andere boodschappenbonnen, mondkapjes, handgel en een puzzelboekje, was een warm en welkom geschenk. Zijn hond is gelukkig weer genezen en Joshua komt er ook wel weer bovenop!
’s-Hertogenbosch tegen Armoede is de website van Stichting Netwerk tegen Armoede. In dit netwerk komen alle Bossche organisaties samen die inwoners helpen bij het verlichten, voorkomen en bestrijden van armoede. Op deze website vind je ze allemaal, met een korte beschrijving en een link naar hun websites.
Stichting Netwerk tegen Armoede biedt dus zelf geen (rechtstreekse) hulp, maar helpt je bij het vinden van de juiste organisatie.